Handen leren denken is ook het koppie slijpen: tekenen en rekenen
Het is een winterse vrijdagmorgen. In de stilte van de besneeuwde boomgaard, rond de school, luisteren de leerlingen uit het 2e leerjaar aandachtig naar docent Hans. Hij geeft onder meer de module tekenen en rekenen in het kader van Specialisatie en Verdieping.
De module is gericht op gevorderde leerlingen en gaat er van uit dat het maken van een meubel begint bij de verbeelding en van daaruit leren schetsen, ontwerpen, werktekening maken, materiaal bepalen en rekenen.
“Hout is een mooi maar natuurlijk en daardoor lastig te berekenen materiaal”’ vertelt Hans. “Je kunt een prachtige houten tafel ontwerpen, maar dan komt het kraken van de hersenen, het slijpen van het koppie. Wat heb je netto nodig en wat betekent dat voor je inkoop. Je koopt altijd bruto in bij een houthandel. Wat je over houdt is afhankelijk van de soort hout, of het hout recht of krom is of er spint in zit, of het nieuw of gebruikt hout is. Het is allemaal te berekenen maar dat moet je wil even in de vingers hebben.”
De leerlingen hebben in de eerdere lessen al geleerd hoe je van een ontwerp een tekening maakt in perspectief. Het begint met een tweepunts perspectief van het meubel, naar de paralelle projectie om de echte maatvoering te ontdekken.
Tijdens de lessen wordt gewerkt met het leren zien van verschillende aanzichten aan de hand van kubusvormige modellen en wordt de in het meubelmakersvak gebruikelijk Amerikaanse projectie geoefend.
“Dit onderdeel is toch wel even wat anders dan het maken van constructies”, zegt Hans. “Het vraagt een andere energie omdat je met je hoofd werkt in plaats van met je handen. Als je het onder de knie hebt, geeft het wel veel inzicht in hoe je verder kunt. Je handen kunnen vrijer denken omdat je hoofd het voorwerk heeft gedaan”.
De module Tekenen en Rekenen duurt 4 dagdelen. In de toekomst wordt deze uitgebreid met een onderdeel “Constructie” en duurt de module 2 dagdelen langer.