Met de hond als mediator je handen leren denken met meubelmaken
“Doordat ik gevallen ben bij het hardlopen kon ik mijn sporten als tafeltennissen en hardlopen niet meer doen. In mijn zoektocht naar andere hobby’s ging ik gitaarspelen en minitatuurbouwen in hout en kwam ik uit bij meubelmaken en nu ben ik hier”.
Het is voor Mariëlle niet vanzelfsprekend om in een ruimte met meerdere mensen een cursus meubelmaken te volgen. Mariëlle heeft een vorm van autisme waardoor contact maken niet zo makkelijk gaat.
“Sarek helpt me”, zegt Mariëlle. Sarek is haar 4-jarige hulphond. Als pup van 7,5 weken is zij in haar leven gekomen en door haarzelf en een hondentrainer opgeleid als hulphond. Sarek gaat overal mee naar toe en ligt oplettend naast haar bij de werkbank.
“Sarek betekent zoiets als ambassadeur, contactmaker.
Hij is een soort “mediator” tussen mij en anderen. Hij is gek op mensen, maar toch volledig op mij gericht en reageert op hoe ik mij voel. Hij waarschuwt me bij overprikkeling en stress”.
Mariëlle is bezig met het maken van een trapje. Ze doet het eerste jaar, derde blok. Thuis werkt ze nog aan de werkstukken uit het eerste en tweede blok. De School maakt dat mogelijk.
“Ik ben niet zo snel, heb last van een storing van proprioceptie. Dat zorgt ervoor dat je allerlei posities van je lichaamsdelen niet goed waarneemt. Bij mij betekent dat, dat de aansturing vanuit mijn hoofd naar mijn spieren niet altijd goed verloopt. Ik moet mij goed concentreren bij het vasthouden van een beitel bijvoorbeeld. Gelukkig houdt men hier erg veel rekening met cursisten en wordt iedereen heel persoonlijk begeleidt, waardoor iedereen tot zijn recht komt. De School geeft mij veel aandacht en tijd!”
Mariëlle is docent en geeft voorlichting en trainingen op het terrein van autisme. Begeleidt onder meer ouders bij de opvoeding van kinderen met autisme en de specifieke communicatie die daarbij hoort. Zij doet dat via de stichting Deuvel (www.deuvel.org).
“Grappig hè, een verbinding uit het meubelmaken die staat voor de verbinding van mensen met en zonder autisme. En, wat hier erg fijn is; in de pauzes kan ik met Sarek de boomgaard in en hij kan het goed vinden met Max de hond van de School.”